Sökmotoroptimering

Wendinskan erbjuder sökmotoroptimering med mätbara resultat

Sökmotoroptimering eller SEO, som det också kallas, är något som alla företag vinner på. Oavsett vilken verksamhet du har så är ett bra sökresultat på Google otroligt viktigt för företagets utveckling. Kanske har du en nystartad webbutik och vill nå ut med dina unika produkter? Eller har du en väl etablerad byggfirma som vill ha fler kunder inom ett specifikt område? Eller kanske driver du en förening och vill att fler ska ta del av den information som ni tillhandahåller? Med rätt struktur och innehåll på din webbsida ökar dina chanser att synas högt upp i sökresultaten och därmed dra mer trafik till din webbsida.

Varför synas på Google?

I Sverige använder sig hela 98–99% av alla i åldrarna 16–65 Google när de ska söka information på nätet. Och de allra flesta klickar sig vidare till endast de fem första sökresultaten. Andelen klickfrekvenser minskar sedan drastiskt ju längre ner man hamnar. 

Därför har du större chanser att nå ut med ditt varumärke, sälja dina tjänster eller sprida din information ju högre upp du hamnar i sökresultaten.

Hur rankar man då högt på Google?

För att få bra resultat gäller det att Googles sökrobotar hittar din sida, och att de “gillar det de ser”. En webbsida med tydlig struktur, relevanta texter och snabb laddningstid rankar högre än en långsam webbsida med lite text och svåranvänd sidstruktur.

Webbplatsens sidtitlar är det första både sökrobotarna och Googles användare ser när man söker efter något. Därför är det av yttersta vikt att de är relevanta och beskriver sidans innehåll.

Något annat som ökar dina chanser att ranka högt är om andra trovärdiga källor länkar till din sida. Det finns många sätt att ordna detta på men det bästa är om du har ett nätverk med andra företagare som kan länka till varandra på ett bra sätt.

Hur kan jag hjälpa dig med din SEO?

Oavsett om du redan har en webbsida eller om du behöver skapa en, hjälper jag dig att optimera den för Google. Jag börjar alltid med en analys av sökord och målgrupp och matchar sedan innehåll, struktur och design med de sökord du ska ranka högt på.

Jag använder mig av Google Analytics och Google Search Console som är utmärkta verktyg för att mäta resultaten av de förändringar vi gör. Här kan du till exempel se vilka ord som din sida visas på i sökresultaten, hur många som klickar sig vidare till din sida och vilken tid på dygnet som flest användare hittar till din sida.

Med hjälp av datan kan vi sedan optimera din webbsida ytterligare och mäta resultaten över en längre tid. Sökmotoroptimering är oftast något man behöver arbeta med under minst ett par månader för att se mätbara resultat, men man kan ofta se en ökad besöksfrekvens eller ökad försäljning redan efter några enkla förändringar av webbsidans innehåll.

Så, med lite tålamod och med rätt kunskap ökar du ditt företags digitala synlighet!

Vill du ha sökmotoroptimering med mätbara resultat?