Kvarteret Bryggeriet – Ny webb och sökmotoroptimering

Webbutveckling och sökmotoroptimering åt Kvarteret Bryggeriet i Nora

Kvarteret Bryggeriet är ett industriområde från 1800-talet i Nora. Området har under de senaste tio åren gått från en förfallen och avstängd plats till ett kreativt kvarter med butiker, café, restaurang, konsthantverkare och en mängd andra företagare.

I början av 2021 fick jag uppdraget att förnya områdets webbsida samt sköta all marknadsföring med sociala medier och annonsering.

Webbutveckling

Den befintliga webbsidan var fint designad och fullt fungerande, men var lite tom på innehåll och en aning ostrukturerad. Den fick också lite låga resultat i de tester jag gör för tillgänglighet och responsivitet (hur väl den fungerar på mindre skärmar).

Jag gjorde en ny sidstruktur med en helt ny startsida med flera olika delar som alla lyfter fram information om området. Delarna länkar i sin tur vidare till de viktigaste undersidorna.

Här ser man tydligt hur mycket innehåll som lagts till på startsidan. Medan den förra listade samtliga enskilda verksamheter valde jag att bara visa de verksamhetsområden som finns i området. När man klickar sig vidare på en av dessa visas samtliga verksamheter inom just det området.

Jag valde även att lyfta fram det viktigaste längst upp på sidan med hjälp av en tagline och en knapp som länkar till kontaktsidan som innehåller en karta där området är markerat.

Fler undersidor skapades. Bland annat en med tips på besöksmål i Bergslagen samt en bloggsida med aktuella händelser.

Exempel på fler förändringar:

  • Kortare textrader och textredigering för förbättrad läsbarhet
  • Tydliga länkar till sociala medier
  • Lättnavigerade menyer och undermenyerundermenyer
  • Förbättat använding av sidan på mindre skärmar
  • Optimering av bilder för snabbare laddning
  • Omdirigering av icke existerande länkar för ökad SEO

Sökmotoroptimering

Jag började med en analys av sökord som visade att många söker på de olika verksamheterna som finns i området samt Nora och Bergslagen i stort. Därför var det viktigt att varja enskild verksamhet fick en egen optimerad landningssida med en bra struktur. Detta gjordes med rätt rubriksättning och sidtitlar, samt bilder med så kallad alt-text, vilket även förbättrar tillgängligheten av sidan för synskadade.

En webbsida behöver bra utformad brödtext och smarta rubriker för att kunna hittas av Googles sökrobotar. Därför lade jag ner mycket tid på textproduktion och bearbetning vilket var den största förändringen från den tidigare webbsidan.

Varje sida fick också en relevant sidtitel och en metabeskrivning som är det som syns på sökresultatet på Google och som kan locka besökaren att klicka sig in på sidan.

Sociala medier

Kvarteret Bryggeriet hade redan en Facebook-sida men jag skapade även sida på Instagram där jag veckovis lägger upp innehåll. Bland annat presenterar jag alla spännande verksamheter och personerna bakom dessa, historian om byggnaderna och aktuella händelser.

Under året kommer också löpande betalda annonser med både foto och rörligt material i de olika kanalerna.

Resultat

Jag arbetar med olika typer av mätningar både under arbetet och efter att sidan lanserats. Bland annat mätar jag trafiken till sidan med hjälp av Google Analytics och får där bland annat statistik på hur många användare som besökar sidan samt hur länge de stannar på där.

Två veckor efter att sidan lanserades har besökarantalet fördubblats och statistiken går fortfarande stadigt upp för varje dag. Mätningar med Google Search Console visar också att antalet organiska sökningar som sidan visas i ökar.

Jag testar även sidan med hjälp av ett verktyg som heter Lighthouse. Här kan man bland annat se hur snabbt webbsidan laddas samt om den uppfyller alla krav för tillgänglighet.

Resultat i mätverktyget Lighthouse

Som man ser här ovan uppfyller sidan gott och väl samtliga krav på SEO och tillgänglighet men jag har fortfarande en hel del att arbeta med när det gäller webbsidans laddningstid. Vilket ofta kan vara en nackdel när man jobbar med just WordPress.

Jag känner mig mycket stolt över att ha fått det här uppdraget och att få vara med och utveckla en del av min hemstad Nora, som ligger mig extra varmt om hjärtat!

Kundcase