Konsultering

För ökad konvertering

För att lyckas driva ett framgångsrikt företag idag så är en väl utvecklad webbsida a och o. Oavsett om du säljer produkter eller tjänster så vill du ha många besökare till din webbsida och du vill att de ska hitta det de söker hos just dig.

När en besökare genomför det du vill att den ska göra på din webbsida kallar vi det för en konvertering. Det kan till exempel vara att den genomför ett köp, signar upp sig på ditt nyhetsbrev, fyller i ett kontaktformulär eller klickar hem en produktkatalog.

Don’t make me think

Något jag brukar ha som ledord när jag analyserar eller utvecklar webbsidor är “Don’t make me think”. Med detta menas att en användare inte ska behöva anstränga sig för att hitta det de söker, eller behöva tänka efter hur de ska använda en webbsida. Vi har oftast ett enormt kort tålamod när vi surfar runt och det tar bara ett par sekunder för oss att ge upp och klicka oss vidare om en webbsida inte direkt uppfyller våra krav på användbarhet.

Saker som kan få oss att ge upp är för långa och orelevanta texter, otydliga knappar eller länkar, krångliga formulär eller en ostrukturerad sidlayout. Ofta kan till exempel en så enkel sak som att ändra färg och text på en knapp dramatiskt öka konverteringen på en sida.

Vill du veta hur du kan förbättra din webbsida?

Konsultering inom webbutveckling för ökad konvertering
Konsultering för ökad försäljning online

Hur kan jag hjälpa dig att få ökad konvertering?

  • Vi börjar med att prata igenom vad du vill uppnå med din webbsida. Vilken sorts konvertering fungerar bäst för just ditt företag? Vilka visioner har du med ditt företagande? Har du någon uttalad målgrupp etc? 
  • Jag gör sedan en noggrann analys av din webbsida. Jag gör provköp, går igenom texter, testar prestandan med olika verktyg och undersöker hur sidan ser ut i olika webbläsare.
  • Därefter bokar vi ett möte där du får en detaljerad punktlista på förslag till förbättringar för just din webbsida. Det kan vara allt ifrån enklare  små justeringar av färger och text till större ändringar av layout, förenklade formulär eller bättre anpassad sidstruktur.
  • Du väljer sedan om du vill göra ändringarna själv eller anlita mig eller någon annan webbyrå för att genomföra förbättringarna.
  • Efter några månader kontaktar jag dig för att följa upp om förändringarna har gett önskat resultat. Det kan dock ta upp till ett år innan man ser ett mätbart resultat som inte beror på yttre omständigheter som till exempel lågsäsong eller liknande.

För vem?

Konsultering passar dig som driver ett litet till medelstort företag. Kanske har du redan en befintlig webbsida som du är osäker på om den fungerar optimalt. Eller du har kanske märkt att du förlorar många kunder i en specifik del av köpprocessen genom spårning med Google Analytics.

Anledningarna att konsultera någon utomstående för att analysera sin webbsida är många och mitt mål är att tillsammans med dig få din webbsida att fungera optimalt både för dig som företagare och för dina besökare.